Strövtåg och utforskning i nya områden..

En dag i April..

Jag har fått upp ögonen för fågelskådning och fotografering! 
Det kräver en viss av en tekniskt men också samspel med djur och natur som gör det hela väldigt spännande. Att följa alla olika läten och koppla till art, följa blixtsnabba vändningar i hopp om att fånga vingslag och allt som krävs av kameran enbart för att göra det i samspel med ljus. 

Gosh darngit tree!!1

Nyfiken Talltita som härmade lätet jag plockade fram på mobilen. Den sjöng ett annorlunda innan.
 
Det är också ganska lugnande att se fungerande små system som tickar på precis som dom ska omgiven av vacker natur. Fyrhjulingsstigar länkar olika områden här ute och några avverkningsområden med tillhörande från- och till vägar. Korpen dök upp precis i en glugg mellan träden längs en väg som gick längs med havet.

Igenkännliga ljud om än väldigt ombytliga.


Kom slutligen fram till en strand som också en knölsvan valt som landstigningsplats. 

Sädesärlan spatserade också omkring bland uppspolad tång och diverse annat.

 Att bara lyssna på vågorna som rullar in kan vara nog lugnande, blandat med sval vind och alla lukter från havet är nog bland det bästa jag vet. Ljud och läten från såväl sjöfåglar som småfåglar i skogarna som omsluter viken jag befann mig i var något extra. 

Tornfalken jagade över ett kalhygge jag passerade på vägen tillbaka. Ryttlade lite här och var.


 Spillkråkan både såg och hörde jag på vägen ut men den var på tok för skygg för att fångas på bild. På tillbakavägen däremot lyckades jag och gick därefter hem nöjd efter en lång dag utomhus.

Dagar som dessa är otroligt givande för mitt mående, att bara få ströva omkring i egen takt och ta in natur. Att skapa små mål dagligen som får igång min kreativitet och driv är otroligt värt och jag känner verkligen av dom positiva effekterna.
Att samtidigt ta ut sig fysiskt är bara en bonus, och hjälper sömnen avsevärt. :)

Pluffsig rödhake som lät sig fotograferas både en- och två gånger.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett första inlägg..

Grodperspektiv..